Thursday, July 23, 2009

SEJARAH PPIK PEKAN APIN-APIN

Pusat Perkhidmatan Ilmu & Komuniti (PPIK) merupakan salah satu projek di bawah pemberian perkhidmatan sejagat (USP) Fasa 5. Sebanyak 250 lokasi yang terpilih dibangunkan di seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Manakala di sabah sahaja terdapat 26 buah lokasi yang terpilih dan salah satunya adalah PPIK Pekan Apin-Apin KENINGAU yang terletak di kawasan pedalaman Sabah.
PPIK dibangunkan bagi meningkatkan Prasana Komunikasi Teknologi Maklumat (ICT) yang merangkumi komputer dan sambungan internet kepada komuniti luar bandar agar komuniti dapat mengunakan kemudahan internet jalur lebar yang disediakan seperti dapat berhubung dengan dunia luar, menimba ilmu, melaksanakan pelbagai urus niaga elektronik contohnya e- Goverment, e- Dagang serta pembelajaran menerusi e-Lerning dan sebagainya.
Tujuan utama PPIK dibangunkan adalah untuk merapatkan jurang digital dan minda yang wujud di kalangan komuniti luar bandar disamping dapat membentuk masyarakat yang berpengetahuan dalam bidang ICT.Ia turut membantu komuniti dalam kehidupan seharian mereka.